karta płatnicza
Płatności

Nowa era zakupów? Płatność telefonem i inne aspekty płatności zbliżeniowych

W 1991 roku wydano w Polsce pierwszą kartę płatniczą Visa Business. Obowiązkowy depozyt wynosił 200 mln złotych, a zatwierdzenie transakcji trwało 3 minuty – tyle czasu potrzebowali bowiem pracownicy działu legitymacji kredytowych. Od tej pory wiele się zmieniło. Dziś na każdym kroku jesteśmy zaskakiwani nowymi możliwościami – nikogo nie dziwi już płatność zbliżeniowa za pomocą karty, telefonu czy inteligentnego zegarka. Jak bezpiecznie korzystać z tego typu transakcji?

Z tekstu dowiesz się:

  • na czym polegają transakcje zbliżeniowe,
  • jak dbać o bezpieczeństwo płatności zbliżeniowych kartą lub za pomocą innych urządzeń,
  • co zrobić, gdy karta zbliżeniowa nie działa.

Płatność zbliżeniowa to już dość popularny wynalazek – w Polsce jest możliwa od grudnia 2007 roku. Według danych Narodowego Banku Polskiego jeszcze 7 lat temu karty zbliżeniowe stanowiły ⅓ wszystkich kart płatniczych. W trzecim kwartale 2018 roku zaś płatności zbliżeniowe obejmowały już 75,7% wszystkich transakcji dokonywanych za pomocą kart. Na tle pozostałych państw Europy Polska jest liderem w tym zakresie. Jak bowiem wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Mastercard, już 23% konsumentów płaci w ten sposób codziennie lub prawie codziennie – to 3 razy więcej niż wynosi europejska średnia. Jak zatem zadbać o bezpieczeństwo tego typu transakcji?

Płatność zbliżeniowa telefonem, kartą i zegarkiem – co musisz o niej wiedzieć?

Transakcja zbliżeniowa nie wymaga fizycznego włożenia karty płatniczej do terminala. Są możliwe dzięki nowej technologii, która wykorzystuje umieszczony w karcie miniaturowy układ scalony oraz wbudowaną antenę radiową. Małe kwoty (do 50 zł) nie wymagają wpisywania PIN-u, co dodatkowo skraca czas dokonywania transakcji.

Aby zapłacić zbliżeniowo, nie musisz jednak korzystać z karty płatniczej. Dzięki kartom SIM wyposażonym w technologię NFC (radiową komunikację bliskiego zasięgu) możliwa jest płatność telefonem. Wystarczy instalacja odpowiedniej aplikacji na smartfonie. W takim wypadku dane umieszczone na karcie zapisywane są tzw. tokenem, czyli wygenerowanym przez bank numerem wirtualnego konta. Na podobnej zasadzie działa płatność zbliżeniowa zegarkiem. Jest to jednak droższe rozwiązanie – smartwatch, który obsługuje transakcje zbliżeniowe, to koszt od kilkuset do ponad tysiąca złotych.

W Polsce już niemal wszystkie terminale dostosowano do płatności zbliżeniowych – dotyczy to nie tylko kart, ale także telefonów czy zegarków. Niektóre banki oferują swoim klientom także specjalne breloki lub naklejki zbliżeniowe, które można nalepić na dowolny przedmiot i w ten sposób dokonywać transakcji.

Zastrzeżenie karty zbliżeniowej? Sprawdź, jak to zrobić!

Podczas korzystania z płatności zbliżeniowych należy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Jeśli obawiasz się utraty karty, która poskutkuje dokonaniem przez złodzieja serii transakcji na niewielkie kwoty, w swoim banku możesz zablokować możliwość płatności zbliżeniowych. W wypadku zgubienia karty niezbędna będzie jednak jej blokada. Zatem jak zastrzec kartę zbliżeniową?

Szybkie blokowanie karty umożliwia system zastrzegania kart Zastrzegam.pl, który przekieruje Cię na infolinię banku – wystarczy, że zadzwonisz na darmowy numer 828 828 828 i podasz nazwę swojego banku. To pewny i sprawdzony system, który powstał z inicjatywy Związku Banków Polskich. Pamiętaj jednak, że po dokonaniu blokady karta przestanie być aktywna, będziesz więc musiał wyrobić nową.

A co w sytuacji, gdy zauważysz zgubienie telefonu lub smartwatcha, którymi dokonywałeś płatności? Okazuje się, że w takim przypadku blokada karty nie będzie konieczna. Wystarczy bowiem zablokować token przypisany do urządzenia. Dzięki takiemu rozwiązaniu dalej będziesz mógł więc korzystać z plastikowej karty.

Karta zbliżeniowa nie działa – i co teraz?

Może się również zdarzyć, że podczas wizyty w sklepie wystąpi problem z dokonaniem płatności. Poza standardowymi przyczynami, takimi jak brak środków na koncie, istnieją też inne, mniej oczywiste. Dlaczego niekiedy karta zbliżeniowa nie działa?

  • Uszkodzenie elektronicznego chipu – czasami zdarza się, że karta uległa uszkodzeniu, jednak nie jest to widoczne na pierwszy rzut oka. Jeśli więc zauważyłeś problemy z dokonywaniem płatności w różnych terminalach, skontaktuj się ze swoim bankiem i poproś o wydanie nowej karty.
  • Karta straciła ważność – banki przypominają swoim klientom o zbliżającym się terminie ważności karty. Może się jednak zdarzyć, że zapomniałeś zaktualizować danych na swoim koncie, jak np. adres zamieszkania, więc informacja do Ciebie nie dotarła. Aby tego uniknąć, na wszelki wypadek skontroluj dane.
  • Wyczerpany limit transakcji – jeśli ostatnimi czasy dokonywałeś częstych zakupów, możliwe, że wyczerpałeś dzienny lub miesięczny limit transakcji zbliżeniowych. Wtedy nie pozostaje Ci nic innego jak potwierdzenie transakcji kodem PIN lub skontaktowanie się z bankiem – być może istnieje możliwość zwiększenia limitu.
  • Awaria banku lub terminala – nie są to częste sytuacje, jednak niekiedy się zdarzają. W przypadku awarii terminala możesz poszukać najbliższego bankomatu, a potem wrócić do sklepu z gotówką. Jeżeli jednak wina leży po stronie banku, pewnie dowiesz się o tym po rozwiązaniu problemu. Możesz też poszukać informacji o awarii na stronie internetowej banku.

Często dokonujesz płatności zbliżeniowych? Wejdź na stronę Zastrzegam.pl i dowiedz się, jak jeszcze możesz zadbać o bezpieczeństwo swoich transakcji!

Redakcja
Redakcja portalu finansowego Finanse i Ty każdego dnia przekazuje swoim czytelnikom wiadomości ze świata finansów, podatków, gospodarki, inwestycji i ubezpieczeń. Jeśli chciałbyś podzielić się z nami ważnym newsem zapraszamy do kontaktu!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *